26 października 2019 r. wczesnym rankiem w słoneczną sobotę pojechaliśmy zwiedzać Pszczynę i Ochaby Wielkie w województwie śląskim.

Wycieczka integracyjna została zorganizowana przez naczelnika Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubecku, a uczestnikami byli członkowie OSP w Lubecku oraz członkowie Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Lubecko.

Pierwszym miejscem, które zwiedzaliśmy z przewodnikiem było Muzeum Zamkowe w Pszczynie. Po dwugodzinnym podziwianiu pomieszczeń oglądaliśmy park zamkowy w jesiennych barwach oraz rynek Pszczyny tętniący życiem i przyjemną muzyką.

Po wrażeniach kulturalnych pojechaliśmy do Sansenu w Ochabach, gdzie zjedliśmy smaczny obiad i mogliśmy podziwiać stare sprzęty gospodarstwa domowego, stare narzędzia rolnicze, wysłuchać historii o powstania Skansenu.

Po Skansenie Ochaby oprowadzał nas i opowiadał o śląskich tradycjach właściciel Pan Maciej Bieniek.

W domu mieszkalnym skansenu gdzie dwie izby urządzono według starej śląskiej tradycji śląskiej szczególnie wyróżniały się duże rośliny domowe w doniczkach – asparagus i mint. Zapoznaliśmy się również z opracowanymi przepisami kulinarnymi na przygotowanie ryb słodkowodnych hodowlanych w tamtejszych stawach. Uczestnicy wycieczki zadowoleni z nowymi przeżyciami wrócili szczęśliwie wieczorem do Lubecka.